Modni oblikovalki, lastnici in ustvarjalki blagovne znamke Cliché Jeleni Pirkmajer lahko čestitamo za skoraj 30 prepoznavnih let na modni sceni.

Čestitamo ji lahko, da ni popustila in začela delati oblačil po naročilu za različne priložnosti ter da o svojem delu odloča sama, ker ni prenehala verjeti v svoj kliše, katerega najbolj prepričljiva promotorka je sama. Čestitamo ji lahko za vztrajno zavedanje o kakovosti materialov ter človeškem pristopu na poti do končnega izdelka, ker nas predstavlja na mednarodni modni sceni, in ker samostojno pelje svojo pot naprej. Za svoj največji uspeh si šteje lastno družino.

Kaj je po vašem mnenju moda?

Jelena Pirkmajer: Moda je nekaj, s čimer se izražam, nekaj, s čimer se nosim in izražam svoj odnos do sveta. Že na začetku sem si zadala nalogo, da v modnem svetu, ki je obremenjen z različnimi modnimi predpisi, trendi in klišeji, ki jim sledijo klišejski modni oboževalci, ustvarim svoj pogled na modo, nove klišeje, ki bi se potem prijeli in postali klišeji, zato sem tudi svoji znamki dala ime Cliché. Menim, da mi je to idejo uspelo zelo lepo peljati ves ta čas. Značilnost moje znamke je recimo, da se ljudje še vedno spomnijo tistih prvih kosov, številne naše stranke jih hranijo, nekatere tudi nosijo.

Je za vaše oblikovanje značilna težnja k enostavnim oblikam?

Jelena Pirkmajer: Vsekakor, to je največja stvar, ker moram sprejeti cel kup odločitev, kako zadevo oklestiti in si v tem ostati zvesta.

Modele oblikujete zase, po svojih merilih?

Jelena Pirkmajer: Vsekakor, s svojim oblikovanjem se izražam, oblikujem takšne modele, ki jih drugje ne najdeš, jih pa osebno ljubim. Že od začetka vedno nosim svoja oblačila. Pred tem sem oblačila kupovala in vsako kje malo odrezala, skrajšala in prilagodila. Že kot otrok nisem našla tistega, kar bi želela nositi, potem sem vedno poiskala približke in jih uredila, da so mi ustrezali. To so v bistvu bili moji začetki oblikovanja.

Že kot smrklja?

Jelena Pirkmajer: Vedela sem, kaj želim nositi, vedno pa sem tudi pozorno opazovala, kaj ljudje nosijo. Obleka in človek, ki jo nosi, morata biti celota. Moje obleke so vedno takšne, da z njimi poskušam poudariti osebo, ki jih nosi, da oseba v njih zažari, ne da obleka prevlada. Po drugi strani kosi niso neopazni, lahko pa jih vsaka nosi po svoje. Lahko jih nosi 'rokerica', kot tudi feminilno subtilna ženska. Iščem ravnovesja in vedno želim dati poudarek tistemu, ki bo to obleko nosil. Tudi če mene vidite v celoti oblečeno v moja oblačila, bom to izžarevala na svoj način, nekdo drug, ki je drugačna osebnost, pa bo v mojih oblačilih prav tako izžareval, ker bo izražal sebe.

Želite povedati, da vaše obleke človeka ne vsrkajo vase?

Jelena Pirkmajer: Nikoli ga ne smejo, ampak se morajo z njim zliti in poudariti njegovo lepoto in osebnost.

Ste se s fotografijami svojih modelov od samih začetkov prav tako izražali?

Jelena Pirkmajer: V tistem času je bila v modi fotografija neizmerno pomembna. Šlo je za to, da vsak išče svojo izraznost, umetniško noto, zelo veliko svetovnih modnih fotografov iz tistega obdobja je istočasno bilo tudi v galerijah. Modo so fotografirali veliki umetniki, kot je Richard Avedon. Zgodovinsko gledano je nastanek fotografije in mode šel z roko v roki, vsi, ki so delali na tem področju, so bili umetniki. Pozneje je to šlo bolj v komercializacijo, industrijo. Danes ima fotografija, razen novih tehnologij, v sami modi drugo vrednost: da direktno komunicira s strankami, potencialnimi kupci.

Te fotografije obenem predstavljajo življenjski slog?

Jelena Pirkmajer: Ravno v tem smislu fotografija ni več tako pomembna, ker ljudje ne 'pijejo' več toliko življenjskega sloga s fotografije, ampak so bolj skoncentrirani konkretno na izdelke in barvne kombinacije. Danes gre modna fotografija v to smer, s tem, da se vse skupaj prilagaja potrošniku. Ta namesto kompletnega občutka življenjskega sloga in logotipa znamke vidi konkretne izdelke. Jaz pa sem tista, ki vlečem svoj kliše, svoj prispevek in moram slediti času, se s tem ukvarjati in vedno imeti vizijo za en korak naprej toliko bolj kot običajen človek.

Čeprav pravite, da so vaši kosi, kupljeni pred 20 leti, še vedno modni.

Jelena Pirkmajer: Tako je, še vedno so modni, ker se nikoli nisem omejila na določeno sezono, ampak sem vedno skozi svoje kose oblačil gledala način oblačenja, odnos do sveta.

Kako lovite korak s časom, ki je pred nami?

Jelena Pirkmajer: Gre za splet občutij, pomembna je zgodovina, da veš, od kod je kaj, potem občutek za danes, ta trenutek, ki je nadvse pomemben. Vsak takšen občutek te popelje nekam naprej, ker nihče od nas nikoli več ne bo takšen, kot je danes. V modi sem velikokrat naredila 'napako' in dala določeno kolekcijo ali stil ven, zgodilo se je, da so tiste kose vsi želeli šele čez dve leti. In da so v tistem obdobju, ko so kosi prišli ven, ljudje skomignili z rameni, jih gledali, in čeprav so jih zanimali, se zanje niso odločili. Če želiš biti uspešen, si hočeš omogočiti, da lahko ustvarjaš, moraš seveda gledati na to, da v pravem trenutku ponudiš prave stvari. To, da sem pred časom, strankam ne pomaga, tudi meni ne pomaga, da sem v svojem filmu in letim nekam naprej, ker je bistveno tisto, kar je danes.

Bi v kakšnem velikem modnem centru lažje poleteli naprej?

Jelena Pirkmajer: Vedno sem si želela biti samostojna in imeti svojo glavno vlogo pri oblikovanju, glavno odločitev. To si lahko omogočiš samo tako, da imaš svojo znamko. Ko pa si v tujini, za to potrebuješ zelo veliko zaledje, zelo hitro potrebuješ investitorja in potem te to vedno odpelje v druge vode, tako da te ukleščijo in delaš za interese drugih. Moraš sprejemati kompromise, kar je za svetovno oblikovalce ogromen pritisk in zaradi pritiska ogromen stres ter posledično tudi veliko tragedij. To se je že zgodilo velikim talentom, ki se v interesu financ niso mogli znajti, ker so podlegli pritiskom. Zaradi tega je zame zelo velik uspeh, da imam svojo znamko že toliko let, da se približujem že 30-letnici in sem v teh odločitvah še vedno samostojna.

Drži, da imate stalne stranke, ki vam zvesto sledijo?

Jelena Pirkmajer: Seveda imam. Če kdo meni, da Slovenke nimamo smisla za oblačenje, bi povedala, da nas je med Slovenkami zelo veliko, ki imamo zelo dober občutek za oblačenje. Recimo moje stranke, ki so me prepoznale že zdavnaj ali me prepoznajo šele zdaj, cenijo te oblike.

Kako je, če v Sloveniji vztrajaš na svoji poti?

Jelena Pirkmajer: Zagotovo se je bistveno bolj zahtevno obdržati v tako majhnem okolju, kot je Ljubljana, Slovenija. Center slovenske mode je zagotovo v Ljubljani, ki je blizu vsakemu kraju v Sloveniji tako, da ima vsakdo možnost skočiti v Ljubljano, kot smo včasih skakali v Trst. Želim povedati, da to, da se pelješ eno uro, ker si greš kupit nekaj za obleč, ni večji problem. V Cliché prihaja redno tudi veliko ljudi iz Severne Italije in iz Gradca, nekaj oboževalk, ki redno prihajajo, imamo tudi z Dunaja. Redno prihajajo tudi iz Zagreba, tudi te, ki so na modno kulturni višji ravni, imamo tudi nekaj rednih strank iz Beograda, ki kupljene kose v Clichéju in jih znajo nositi ter ceniti. Dobro vem, da bo Beograjčanka moj plašč nosila na popolnoma drugačen način, kot ga bom nosila jaz. Cenijo tudi to, da modele razvijam iz sezone v sezono in se modeli iz letošnje sezone z lahkoto kombinirajo s tistimi izpred dveh let ali več. Veliko možnosti je, odvisno od kreativnosti in na kakšen način se ti kosi nosijo.

Kako dosežete, da so kljub enostavnosti vaši kosi opazni, drugačni in posebni?

Jelena Pirkmajer: Modeli vsebujejo male trike, ki jih zelo težko opaziš, ampak jih opaziš, ko stvar funkcionira. Ko opaziš kopijo takšnega kosa, v kateri zaslediš idejo, ravno zaradi tistih mikro detajlov, ta kos nikoli ne bo enak. Nekaj strank mi je že priznalo, da so pri meni kupile obleko in ker jim je ta obleka bila tako všeč, so hotele zadevo poenostaviti, si nabavile material in šle do svoje šivilje, potem pa so prišle in povedale: “Veste, tisto je potem bilo nekaj čisto drugega, to ni bilo to.” Skratka, tudi če posnameš kroj, ni tako enostavno priti do končnega Cliché izdelka, saj ima ta več sestavin. Je kot pri kuhanju, mora biti takšen in takšen material, takšen in takšen sukanec, na takšen in takšen način narejeno … Moram pa tudi poudariti, da so naši materiali in to, kje so naše stvari izdelane, vedno narejene na za človeka zelo spoštljiv in pošten način, tako do človeka kot do okolja. Zaradi tega mogoče na prvi pogled marsikateri naši kosi izpadejo dragi. Ampak ko veš, kaj je zajeto v ceno, kaj s tem podpiramo in koliko časa jih potem nosiš, rečem, da se ti kosi amortizirajo. S tem so stranke gotovo prišle skozi veliko bolj ugodno, kot če kupijo ogromno kosov od neke verige, kjer ni niti garancije, ali je uporabljen material sploh zdrav, in ne veš, ali je nekdo bil lačen ali je trpel, ko je to delal. Izjemnega pomena se mi zdi, kaj daš nase, to so ročni izdelki, ki jih nosiš direktno na svoji koži, notri je vsa energija vseh ljudi, ki so bili v tem procesu ključni. Želim delati srečna oblačila, ki dajejo ljudem moč in jih navdihujejo, da se v njih lahko dobro počutijo in imajo čisto vest. V tem se tudi moji izdelki razlikujejo od marsikaterega izdelka, ki je poceni, a narejen s solzami in v potu.

Želite ozaveščati v vseh pogledih?

Jelena Pirkmajer: Zdi se mi pravilno, da smo ozaveščeni, da vemo, kaj in kako se v svetu dogaja, kaj je prav in kaj ni prav. Zelo lahko je kritizirati, ampak na drugi strani z jadikovanjem in s tem, da si držimo zaveso pred očmi ter ne vidimo tistega, česar nočemo videti, podpiramo tisto, čemur nasprotujemo. Zame je zelo velik uspeh, če koga prepričam, kar se tega tiče, pa niti ne zame, kot za naš način življenja, odnos do drugih ljudi in narave.

Kaj štejete za svoj največji uspeh?

Jelena Pirkmajer: Izjemno sem ponosna na svojo družino. Zdaj sem družino povečala tako, da imam dva 'otroka' in moža. Otroka v narekovajih, ker sta ta dva otroka že precej velika, mi pa izjemno veliko pomenita. Lahko si recimo uspešen v številkah na tekočem računu, ampak vsaka ženska in moški si lahko za svoj uspeh štejeta lastno družino. Sin ima že 28 let, študiral je ekonomijo ter magistriral iz menedžmenta v športu, obenem pa je tudi aktiven športnik, rokometaš. Zdaj se že tudi zelo aktivno vključuje v moje podjetje, kar je tudi neverjetni uspeh. To je to, da spoštuje, kar delam jaz in jaz spoštujem njegovo delo.

Vam starša tudi stojita ob strani?

Jelena Pirkmajer: Vedno sta me spodbujala. Ni si pa verjetno nihče nikoli mislil, da se bom lotila prav področja mode.

Ker je stresno?

Jelena Pirkmajer: Vsako področje, ki ga človek dela s srcem in resnostjo, je stresno. Na vsakem področju so valovanja, ampak če nekaj delaš rad in si želiš svojo pot, ki si si jo zastavil, peljati, potem stres ni prevelik.

Vi sledite svoji poti?

Jelena Pirkmajer: Zagotovo, ampak ob vsem tem sem morala s tem preživljati svojo družino. Da ne bi mislili, da je to kot oblaček, gre za celoten paket. Jasno, da smo vsi pod stresom, ko vidimo položnice.

Kako ste začeli leto 2018?

Jelena Pirkmajer: Dobro, pestro, napeto, prijetno. Zelo pomembno mi je, da slovensko kulturo in modo lansiramo tudi zunaj naših mej.

Imate v mislih modne revije v New Yorku?

Jelena Pirkmajer: V New Yorku sem se predstavila s kolektivom neodvisnih modnih oblikovalcev Flying Solo NYC. S svojo kolekcijo sem odprla newyorško prizorišče tedna mode. S tem sem predstavljala našo državo, kulturo, naš pogled na oblačenje, ki je drugačen od trendov v New Yorku, kjer sem se predstavljala že pred enajstimi leti. Prijateljica, oblikovalka, ki sem jo dobila v tistem obdobju, Newyorčanka po rodu iz Filadelfije, je takrat kupila enega od mojih plaščev iz naprednih tkanin, ki sem jih začela uporabljati že pred 15 leti. To so tkanine, ki imajo določene sposobnosti: od vodoodpornosti, odbijanja madežev, so tenki, elastični, topli, do tega, da na primeren način zadržujejo telesno toploto. Na večerji mi je povedala, da je tisti plašč, ki ga je takrat kupila, velik časovni preskok, ker so velika podjetja, kot je Dior, začela s temi materiali delati danes in je zdaj to velik trend v modi. S tem je dala priznanje mojemu vizionarstvu. Če bi me nekdo v tistem času, ker v poslu vedno razmišljajo o denarju, povzdignil zaradi izjemnih idej, bi iz tega lahko naredila ogromen posel.

Bi se v tem primeru morali ukvarjati samo s tem?

Jelena Pirkmajer: Lahko dobiš investitorja, ampak to lahko hitro pomeni, kot da greš v službo v neko oblikovalsko podjetje, kjer je življenje zelo kruto, naporno in stresno. Ni v moji naravi, da bi se prilagajala, zato vem, da se tega ne bi lotila. Sem že dobila nekaj ugodnih ponudb za oblikovalko v tujih podjetjih, ampak sem se vedno odločila za svoj Cliché, ki ga bom počasi preimenovala in mu dodala svoje ime Jelena Pirkmajer. Cliché je bil moj umetniški prispevek, in to, da se podpisujem z drugim imenom, in ne svojim, kar velikokrat lahko izpade, kot da gre za anonimno podjetje. Zdaj pa želim, da se ve, da je to moj podpis, da za tem oblikovanjem stoji en oblikovalec in ne kup oblikovalcev. Menim, da bo Cliché s tem, ko bo nosil še moje ime, postal še bolj oseben.

Ste ponosni, da po skoraj 30 letih ostajate zvesti sami sebi?

Jelena Pirkmajer: Ne morem sicer reči, da sem ponosna, sem pa zadovoljna, ker bi sicer zagotovo bila zafrustrirana.

Imate v sebi tudi nekaj uporniške note?

Jelena Pirkmajer: Mogoče v smislu, ko mi nekdo reče, da ime Cliché ni primerno za modo, ko mi nekdo za nov vzorčni model reče “Kdo pa bo to nosil? Kako boš pa to prodala?” Na te stvari ne smem biti nikoli pozorna, mogoče kdaj izpadem uporniška, ker sledim svoji liniji. Moram reči, da vedno rada sprejemam konstruktivne kritike in nasvete. To je moje področje, o tem rada diskutiram, kar v Ljubljani kar velikokrat pogrešam, ker ni tako veliko ljudi okrog mene, s katerimi lahko diskutiram o idejah. Zato je zame vedno dragoceno, da grem v New York, kjer so moje kolegice, kolegi, oblikovalci, s katerimi bijemo isto pot. Oni na enem koncu sveta, jaz na drugem, s kolektivom neodvisnih modnih oblikovalcev Flying Solo NYC so se naše poti združile in močni smo toliko, kot je naš najšibkejši člen. Največ je Američanov, ampak za Američane vemo, da so iz vseh koncev sveta. Ob vsej tej pisanosti imamo oblikovalci isti cilj, to je, da imamo svoje individualne znamke, kot jaz, in jih poskušamo preriniti na trg ter ozavestiti ljudi.

Zakaj je New York za vas tako poseben, privlačen?

Jelena Pirkmajer: Ravno zaradi tega, ker bom tam vedno našla ljudi z vsega sveta z mojega področja in se bom lahko z njimi pogovarjala o svojem delu.

Kako pa priti na površje iz bazena, polnega različnih idej?

Jelena Pirkmajer: O tem sem že govorila, moja znamka nosi res moj podpis in je moja identiteta. Ko me ljudje spoznajo, vidijo, da stojim za svojo znamko, ki izstopi, ker ni v trendu, se pravi, da je takoj opazna. Zanimivo pa je to, da je neizmerno veliko ljudi, ki se jim zdijo ta oblačila, ta videz, presežek, ki si ga želijo nositi. Moram povedati, da je toliko oboževalcev, ženskih kot moških, zato bo Cliché 25. maja lansiral prve tri videze za moške. To obljubljam že zelo dolgo, ker se vedno najdejo oboževalci, ki pravijo, da bi imeli nekaj takšnega, samo da bi bilo za moške, z vso to mislijo, z načinom, kako je izdelano in iz enakih materialov. Zagotovo imam del androgenega pristopa, čeprav so, kljub temu pridihu, na drugi način vsi moji kosi zelo feminilni. Za moško linijo bom obdržala svoj stil, s tem, da bodo oblačila pisana na kožo moškim. K sreči imam doma dva sina in moža.

Besedilo: Suzana Golubov // Foto: osebni arhiv, Jared Siskin

Liza - 14/2018

Članek je objavljen v reviji
Liza - 14/2018

Želite prejemati revijo v svoj nabiralnik?

Naročite se lahko po telefonu 04 511 64 44,
ali preko spletne naročilnice.

Revija je lahko tudi lepo darilo.
Naročite revijo za svoje najdražje ali prijatelje.